Projekt partnerski „Zwiększenie jakości edukacji włączającej w sądeckich szkołach”
Miasto Nowy Sącz – Centrum Pozyskiwania Funduszy i Przedsiębiorczości realizuje projekt partnerski pn. „Zwiększenie jakości edukacji włączającej w sądeckich szkołach”
w ramach programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 finansowanego
z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Działanie 6.10 Wsparcie kształcenia ogólnego, typ A. Edukacja włączająca w szkołach i placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie ogólne.
Okres realizacji projektu: grudzień 2024 – sierpień 2027
Całkowita wartość projektu: 4 822 334,10 zł w tym dofinansowanie UE: 4 581 217,39 zł
Cel projektu
Celem projektu jest stworzenie warunków umożliwiających każdemu uczniowi pełne uczestnictwo w procesie kształcenia, wychowania oraz w życiu społecznym szkoły. Działania szczególnie skupiają się na wsparciu uczniów z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi), w tym dzieci z niepełnosprawnościami i niedostosowaniem społecznym. Planowane zadania eliminują bariery, zarówno infrastrukturalne, jak i edukacyjne, poprzez dostosowanie przestrzeni, programów i rozwijanie kompetencji kadry nauczycielskiej.
Główne zadania:
- Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – wsparcie 294 uczniów w obszarach matematyki, języka polskiego i edukacji wczesnoszkolnej.
- Zajęcia specjalistyczne – dla 400 uczniów, obejmujące logopedię, socjoterapię oraz rozwijanie kompetencji emocjonalno-społecznych.
- Indywidualne konsultacje z psychologiem – wsparcie dla 305 uczniów.
- Zajęcia przeciwdziałania dyskryminacji – uczestnictwo 189 uczniów.
- Szkolenia i studia podyplomowe – dla 60 nauczycieli w zakresie pracy z uczniami z SPE.
- Zajęcia z doradztwa zawodowego – wsparcie 26 uczniów w wyborze kierunku dalszego kształcenia.
- Zatrudnienie dodatkowego personelu – wprowadzenie do pracy 7 asystentów ucznia lub pomocy nauczyciela.
- Poprawa dostępności architektonicznej – modernizacja 5 szkół w celu dostosowania ich do potrzeb uczniów z SPE.
- Dostosowanie pomieszczeń szkolnych – w tym wyposażenie przestrzeni dla uczniów z niepełnosprawnościami.
- Korzystanie z europejskich doświadczeń edukacji włączającej – realizacja zajęć dla 150 uczniów, wzorowanych na rozwiązaniach z innych krajów.
Główne rezultaty projektu
Dzięki realizacji projektu:
- 1025 uczniów zdobędzie kluczowe kompetencje w wybranych obszarach tematycznych;
- 60 nauczycieli podniesie swoje kwalifikacje w zakresie pracy z uczniami z SPE;
- 182 rodziców/opiekunów prawnych uzyska wiedzę i umiejętności wspierania dzieci w procesie edukacji;
- Szkoły zostaną dostosowane do potrzeb uczniów z SPE, a edukacja włączająca stanie się bardziej efektywna i dostępna.
Projekt „Zwiększenie jakości edukacji włączającej w sądeckich szkołach” znacząco przyczyni się do poprawy warunków nauki w szkołach ogólnodostępnych w mieście Nowy Sącz. Wprowadzone zmiany pozwolą na pełną integrację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wspierając ich rozwój i udział w życiu społecznym szkoły. Realizacja działań do sierpnia 2027 roku będzie krokiem milowym w budowaniu systemu edukacji uwzględniającego indywidualne potrzeby każdego dziecka.